کلید فهمیدن داعش
کلید فهمیدن داعش

خط امام : جنایات گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه و اعلام خلافت توسط آن ها، چنان گسترده و سریع بود که بسیاری در باره توضیح رفتار و اقدامات آن دچار تناقض و تردید شدند. نگاهی تاریخی به اندیشه حاکم بر داعش از زمان حمله پیشینیان آن به کربلا و تخریب و کشتار در […]

خط امام : جنایات گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه و اعلام خلافت توسط آن ها، چنان گسترده و سریع بود که بسیاری در باره توضیح رفتار و اقدامات آن دچار تناقض و تردید شدند. نگاهی تاریخی به اندیشه حاکم بر داعش از زمان حمله پیشینیان آن به کربلا و تخریب و کشتار در این شهر در دو قرن پیش تا رخدادهای روزهای اخیر، به فهمیدن چگونگی پیدایش و چرایی رفتار نفرت انگیز این گروه کمک می کند.

تحرکات سریع گروه تکفیری داعش در عراق و سوریه، شاید بسیاری را در نقاط جهان شوکه کرده باشد! خشونت عجیب این گروه و پیوستن برخی جوانان از نقاط گوناگون جهان به آنها، بسیاری را گیج و حتی ترسان کرده است. در این میان، توصیف دقیق روابط عربستان سعودی با این گروه و توضیح چرایی رفتارهای متناقض برآمده از این کشور تا اندازه بسیاری، ریشه رفتارهای خشن و نفرت انگیز داعشی ها را هم توضیح می دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خط امام ، آلیستر کروک از مقامات سابق سازمان های اطلاعاتی انگلیس و دیپلمات های اروپایی ـ که مشاور مسائل خاورمیانه برخی مقامات ارشد اروپایی و از جمله خاویر سولانا بوده ـ در مطلبی مفصل به پیشینه فکری داعش پرداخته تا درک روشن تری از پدیده داعش ارائه کند که خلاصه آن در ادامه آمده است.

حتی هم اکنون نیز به نظر می رسد که نخبگان حاکم بر عربستان سعودی در برابر پدیده داعش به دو گروه تقسیم شده اند؛ عده ای از آن ها که شیعیان را دشمن خود می دانند و داعش را در حال جنگ با دشمن می بینند، از شکل گرفتن یک دولت جدید سنی به نام داعش خوشحالند.

گروهی دیگر هراسان هستند و شورش وهابی ها علیه عبدالعزیز را به یاد می آورند که باعث شد، وهابی ها و آل سعود در اواخر دهه 1920 از هم فاصله بگیرند. بسیاری از سعودی ها عمیقا از عقاید افراطی داعش می ترسند.

اختلافات داخلی در عربستان سعودی در باره داعش را تنها می توان با فهم دوگانگی ذاتی موجود در شکل گیری این کشور پادشاهی و ریشه های تاریخی آن درک کرد.

بخشی مهم از هویت عربستان سعودی، مستقیم به محمد بن عبدالوهاب (بنیانگذار وهابیت) و استفاده ابن سعود از افکار وی بر می گردد. در آن زمان ابن سعود، چیزی جز رهبر یک قبیله کوچک از بدوی های فقیر سرزمین نجد نبود.

شاخه دوم هویت سعودی ها به تمایل عبدالعزیز پادشاه سعودی به سوی تشکیل یک کشور در دهه 1920، مهار خشونت وهابی ها توسط وی، نهادینه کردن قدرت وهابی ها و استفاده از دلارهای نفتی در دهه 1970 برای به بیرون هدایت کردن جریان وهابی بر می گردد که با این کار آخر، یک تحول فرهنگی در بخشی های وسیعی از جهان اسلام به وقوع پیوست.

ولی این «انقلاب فرهنگی» اصلا یک تحول آرام نبود. تحول ایجاد شده با دلارهای نفتی سعودی ها، مبتنی بر تفکرات به شدت افراطی وهابی بود که از هر چه بی ایمانی و انحراف در دین می پنداشت، ایجاد تنفر می کرد و خواستار محو آن ها از جهان اسلام بود

محمد بن عبدالوهاب: کلید فهمیدن داعش

نویسندگان ن