خط امام : روانشناسان معتقدند در صورت تأمین نیاز هاى بدنى، روانى و عاطفى، انسان خوشبخت و موفق و سعادتمند خواهد شد. در مکتب انبیا ـ صلى اللّه علیهم اجمعین ـ انسان موجودی است با ابعاد مادی و معنوی و سعادتمند نخواهد شد مگر با توجه به همه ابعاد وجودیش. جهان آفرینش برپایه علم و […]
خط امام : روانشناسان معتقدند در صورت تأمین نیاز هاى بدنى، روانى و عاطفى، انسان خوشبخت و موفق و سعادتمند خواهد شد. در مکتب انبیا ـ صلى اللّه علیهم اجمعین ـ انسان موجودی است با ابعاد مادی و معنوی و سعادتمند نخواهد شد مگر با توجه به همه ابعاد وجودیش.
جهان آفرینش برپایه علم و حکمت بنا شده است و این همان علم و حکمت الهى است که در تحقق کل هستى و طبیعت و آفرینش انسان متجلى و سبب ایجاد نظامى هماهنگ و هدفمند گردیده است.
انسان به عنوان نقطۀ دایرۀ هستى و خلیفه الهى در پى کشف این نظام هدفمند و تدوین قانونمندیهاى آن در خود و سایر پدیده ها است. مهمترین پدیده، خود انسان و تحقیق در مورد انسان و کشف استعداد هاى او به عبارتى آغاز ورود انسان به قدرت شناخت جهان هستى است.
شناخت و کشف روابط پدیده ها موجب تسلط و بهره گیرى انسان از طبیعت و در نتیجه بهره مندى بیشتر از مواهب الهى می شود.
” و سخر لکم الشمس و القمر”( ابراهیم / 33)
در عصر حاضر تعلیم و تربیت؛ شناخت و کشف روابط پدیده ها بویژه در زمینۀ رفتار آدمى به منظور سازگارى هر چه بیشتر انسان با محیط مى باشد، روانشناسان معتقدند در صورت تأمین نیاز هاى بدنى، روانى و عاطفى، انسان خوشبخت و موفق و سعادتمند خواهد شد. در مکتب انبیا ـ صلى اللّه علیهم اجمعین ـ انسان موجودی است با ابعاد مادی و معنوی و سعادتمند نخواهد شد مگر با توجه به همه ابعاد وجودیش. روابط انسان با آن طرف طبیعت توسط بشر قابل ادراک نیست و هرچه او ذره بین می اندازد ماوراى طبیعت دیده نمى شود، پس چون این روابط بر بشر مخفى است و خداوند که خالق همه چیز است این روابط را مى شناسد؛ با وحى انسانهایی را که به کمال رسیده اند براى تربیت انسانهای دیگر مبعوث کرده است.
“هُوَ الَّذی بَعَثَ فِی الأُمِّیّینَ رَسولًا مِنهُم یَتلو عَلَیهِم آیاتِهِ وَیُزَکّیهِم وَیُعَلِّمُهُمُ الکِتابَ وَالحِکمَةَ وَإِن کانوا مِن قَبلُ لَفی ضَلالٍ مُبینٍ”( جمعه / 2)
امام خمینى (س) با الهام از تعلیم و تربیت اسلامی، انسان رنجور و خسته از جهل و ستم قدرتها در عصر حاضر را به فلاح و رستگاری دعوت نمود تا مسلمانان و آزاد اندیشان زمینه ساز نزول برکات بیشتر در سراسر جهان باشند.
امام (س) با این باور که قرآن کتاب تربیت و انسان سازى است. اسلام و مکتب توحیدى را برای تربیت انسان در همۀ ابعاد وجودى اش توانمند دانسته و با اشاره به تحول جوانان در دوران پیروزی انقلاب و جنگ تحمیلی، این شایستگی را برگرفته از تربیت اسلامی و موفقیت در کسب معرفت اللّه و عشق به لقاى پروردگار و ایثار در راه آرمانهای دینی تبیین کرده اند و تهذیب نفس و تصفیه اخلاق را از بزرگترین مهمّات و اوجب واجبات عقلیه مى دانند.
چه مسعود و مبارک است روزى که جهان از دغلبازیها و فتنه انگیزیها پاک شود و حکومت عدل الهى بر سراسر گیتى گسترش یابد و منافقان و حیله گران از صحنه خارج شوند و پرچم عدالت و رحمت حق تعالى بر بسیط زمین افراشته گردد و تنها قانون عدل اسلامى بر بشریت حاکم شود و کاخهاى ستم و کنگره هاى بیداد فرو ریزد و آنچه غایت بعثت انبیا- علیهم صلوات اللَّه- و حامیان اولیا- علیهم السلام- بوده تحقق یابد و برکات حق تعالى بر زمین نازل شود. (صحیفه امام؛ ج14، ص472)
یکی از توصیه های موکد امام (س) جایگاه “علم و آموزش” است که اگر با اسم رب و توجه به خدا باشد در تأمین سعادت دنیا و آخرت اهمیت بسزایی دارد بنابراین باید آموزش در خدمت تربیت باشد. تربیت نیروهاى متعهد و متخصص می تواند ضامن استقلال و شکوفایى کشور ها باشد.
” گمان نکنید که درس خواندن بدون اینکه قرائت به اسم رب باشد برایتان فایده دارد. گاهى ضرر دارد. گاهى علم غرور مى آورد. گاهى علم انسان را پرت مى کند از «صراط مستقیم». اینهایى که دین ساز بودند، اکثراً اهل علم بودند. اینهایى که دعوت بر خلاف واقع کردند، اکثراً از اهل علم هستند.” (تفسیر سوره حمد، ص 239)
ایشان خصوصیتهاى اخلاقى پدر و مادر را نیز از عوامل بسیار مهم در رشد و یا سقوط اخلاقی انسانها برمى شمارند و با اعتقاد به تأثیر و انتقال خصوصیات اخلاقى پدر و مادر به فرزندان از طریق وراثت، توصیه ها و رهنمود هایى پیرامون رعایت آداب ازدواج از مرحلۀ انتخاب همسر (حتى قبل از آن، یعنى توجه به محیط و شرایط دینى، اخلاقى و تربیتى همسر) تا مرحلۀ تشکیل نطفه و آداب دوران باردارى، روزى حلال و حرام، شیردادن و … داده اند.
” آن وقتى که وقت ازدواج دو نفر است، … قبل از اینکه ازدواج بکند پدر و مادر، براى کیفیتش چه تهیه بشود که این بچه اى که مى آید بچه سالم بیاید، بچه صحیح بیاید، دستور هست؛ … بعد هم که ازدواج واقع شد، در حال ازدواج هم تکالیف هست؛ و اینها همه براى رشد آن ثمره اى است که باید بیاید. آن وقتى که بناست انعقاد نطفه بشود آداب دارد، … آن وقتى که وقت حَملِ مادر است، … این هم آدابى دارد. آن وقتى که بچه مى آید به دنیا، تربیت همان بچه کوچولویى که تازه متولد شده، کیفیت معاشرت مادر با آن بچه و تکالیف این مادر نسبت به آن بچه، باز یک چیزى دارد. هر چه بچه بزرگ مى شود، تکالیف پدر و مادر نسبت به او زیادتر مى شود… تا آن وقتى که خود انسان مستقل بشود. (صحیفه امام؛ ج4، ص32)
از دیگر عوامل موثر در اندیشه امام (س) عوامل محیطی است. امروزه اکثر روانشناسان محیط را یکى از عوامل مؤثر بر تعلیم و تربیت مى دانند و بعضى (محیط گرایان) به تأثیر مطلق محیط بر جریان تعلیم و تربیت قائل هستند. حضرت امام (س) تأثیر عناصر محیطى چون فرهنگ، حکومت، خانواده، مدرسه و… را در تربیت صحیح و غلط انسان مورد توجه قرار داده و معتقدند محیطهای سالم اجتماعی مانند مدرسه، دانشگاه و … براى جامعه و استقلال کشور و شکوفایى آن بسیار مهم مى باشد.
“بزرگترین تحولى که باید بشود در فرهنگ باید بشود؛ براى اینکه بزرگترین مؤسسه اى است که ملت را یا به تباهى مى کشد، یا به اوج عظمت و قدرت مى کشد.” (صحیفه امام؛ ج7، ص473)
امید است با انتخاب الگوی حسنه “امام علی و خانم فاطمه ـ علهیم السلام ـ ” در پیشبرد اهداف والای انسانی تلاش نماییم.
” این خانه کوچک فاطمه- سلام اللَّه علیها- و این افرادى که در آن خانه تربیت شدند که به حسب عدد، چهار- پنج نفر بودند و به حسب واقع، تمام قدرت حق تعالى را تجلى دادند، خدمتهایى کردند که ما را و شما را و همه بشر را به اعجاب درآورده است.” (صحیفه امام؛ ج16، ص87)
منبع : پرتال موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی