از آگاهی تا رهایی
از آگاهی تا رهایی

نویسنده : امیررضا خیرخواه* روز بیستم ماه صفر، روز اربعین و به قول شیخ مفید و شیخ طوسی روز بازگشت اهل حرم امام حسین علیه السلام از شام به مدینه، و روز ورود اولین زائر آن حضرت جابربن عبدالله انصاری به کربلا، جهت زیارت امام حسین علیه السلام است. از حضرت امام حسن عسکری علیه […]

نویسنده : امیررضا خیرخواه*

روز بیستم ماه صفر، روز اربعین و به قول شیخ مفید و شیخ طوسی روز بازگشت اهل حرم امام حسین علیه السلام از شام به مدینه، و روز ورود اولین زائر آن حضرت جابربن عبدالله انصاری به کربلا، جهت زیارت امام حسین علیه السلام است. از حضرت امام حسن عسکری علیه السلام روایت شده که فرمودند:
علامات مؤمن پنج چیز است:

 

۱٫ اقامه پنجاه و یک رکعت نماز فریضه و نافله در شبانه روز؛

۲٫ زیارت اربعین؛

۳٫ انگشتر به دست راست کردن؛

۴٫ جبین را در سجده بر خاک گذاشتن؛

۵٫ در نماز بسم الله الرحمن الرحیم را بلند گفتن.

شیخ طوسی در تهذیب و مصباح، زیارت مخصوصه روز اربعین را از حضرت امام صادق علیه السلام نقل کرده است. این زیارت را به ده فراز تقسیم کرده اند که در اینجا به ذکرمختصری از سه فراز نخستین این زیارت شریفه اکتفا میکنم:

در فراز اول این زیارت محضر حضرت سیدالشهدا سلام می دهیم
سلام هایی که اصالت خانوادگی ایشان را توصیف میکند.
در فراز دوم زیارت اربعین که با جمله “اللهم انی اَشهَدُ أنـَّهُ وَلیـُّکَ وَ ابنُ وَلیِّک” شروع می شودبه عظمت و برتری وجود مقدس حضرتش گواهی می دهیم.

فراز سوم زیارت اربعین که در واقع هدف نهضت سرور آزادگان را بیان میکند با جمله یی بسیار درخورتوجه و درنگ آغاز می شود:

و بَذلَ مُهجَتـَهُ فیکَ لیَستـَنقـِذَ عِبادکَ مِنَ الجَهالةِ وَ حَیرَةِ الضـَلالة
بذل مهجة معنای لطیفی دارد، گفته اند که المهجة روح ، یا در جای دیگر گفته اند المهجة دم القلب
از بذل مهجة گاه به خون دل خوردن تعبیر شده است ویا …..
مهجة آخرین قطره خون است که در قلب می ماند.
معنی این عبارت این است که وجود نازنین حضرت سیدالشهدا سلام الله علیه روح خود ، و تا آخرین قطره خون قلب مبارکش را در راه تو (ای خدا) بذل نمود ، اهدا کرد ، در راه تو خون دل خورد ،همه دارایی ش را داد ، جان شیرین که بالاترین هستی هر انسانی ست را داد ، از هیچ چیز در این راه دریغ نکرد که چه بشود ؟
چرا خون سرخ قلب نازنینش را داد؟ لیَستـَنقـِذَ عِبادکَ مِنَ الجَهالةِ : تا بندگانت را از ” نادانی ” برهاند ،

پس رهانیدن مردم از نادانی و حیرت گمراهی و آگاهی بخشی به مردم هدف نهضت حسینی ست.
(از آگاهی تا رهایی)
امام در وصیت خود هنگام خروج از مکه به برادرشان‌محمد حنفی هدف از حرکت خود را این‌چنین بیان میدارند :

برای امر به معروف و نهی از منکر و‌اصلاح طلبی در امت جدم قیام میکنم.

آگاهی پاشنه آشیل حکومت های خودکامه تزویر و فاسد و ستمکار است.
مردمی که بیدار باشند ،مردمی که نادان نباشند ، جامعه یی که به بلوغ و آگاهی رسیده باشد هرگز تحت سلطه نخواهد بود ،استکبار و استبداد از هر حیلت و هر سلاحی که استفاده کنند بر مردم آگاه کارگر نمی افتد.

 

*دبیرمجمع نیروهای خط امام(ره) استان سیستان و بلوچستان